Enne suhtlemise erinevate viiside tundmaõppimise praktilist osa aga esitasin noortele faktid:
Fakt number 1 – iga organisatsioon luuakse ühe inimese ideest see luua, teised liituvad ideega. Seega - idee loojaid on üks, teised on ideega kaasatulijad, idee edasiviijad ning arendajad, idee levitajad, idee kaitsjad jne.
Fakt number 2 – igal organisatsioonil on juht ja organisatsiooni meeskond. Organisatsioonis on jaotunud positsioonid, vastutus ja tööjaotused. Samuti on igal organisatsioonil kujunenud välja oma kommunikatsiooniviis – see, kuidas omavahel suheldakse. Vahel kujuneb see ise, vahel kujundatakse teadlikult. Ideaalne on kui iga inimese positsioon, vastutusvaldkond ja tööjaotused on kirjalikult fikseeritud.
Fakt number 3 – positiivne kommunikatsioon on positiivne ja punkt. Mida see täpsemalt tähendab? Positiivne kommunikatsioon on esiteks sisemine soov pigem anda edasi positiivset sõnumit. Teiseks on see oskus anda edasi ükskõik millist sõnumit positiivselt.
Miks need faktid on olulised? Sest, esiteks tuleb endale ükskõik, millises organisatsioonis aru anda, et see on kellegi poolt loodud. Kui oled organisatsiooniga liitunud, tuleb selle organisatsiooni eest hea seista, olla organisatsiooni suhtes lugupidav, mõista juhi rolli ja saama aru meeskonna vajadustest ja kohustustest. See, millise rolli keegi organisatsioonis valib või paneb ennast mingile positsioonile välja, et teda valitaks - selle valib igaüks esmalt ise. Kas olla ideega liituja, kaasamineja, idee edasiviija või arendaja, idee levitaja või hoopiski idee kaitsja. Kui inimene on endale organisatsioonis koha leidnud, soovi avaldanud ning teda on sellele kohale valitud või edutatud, tuleb endale aru anda, mis selle rolliga kaasas käib. Iga organisatsiooni liige vastutab organisatsiooni kui terviku eest. Edasi positiivsest kommunikatsioonist - väidan tõesti, et positiivne kommunikatsioon on positiivne ja punkt. Selgitan, mis juhtub, kui keegi kirjeldab mingit olukorda kas paremini kui see tegelikult on või halvemini, kui see tegelikult on. Mida see teeb? Lõhub infot, arusaamist ning inimsuhteid. Kommunikatsioon on asi, mis peab olema selge. Olgu see siis halb või hea. Kõige vastutustundetum on teha kommunikatsioon halvemaks (sedasi käitub pahatahtlik või rumal inimene) ja vale on ka teha kommunikatsiooni paremaks (pidurdab tegelikku vajadust midagi muuta, arengut jne). Kommunikatsioon inimestega peab olema lugupidav ja inimlik ning see peab see olema täiesti selge, et selle info põhjal saaks edasi töötada, on selleks siis partner, alluv või ülemus. Miks? Sest ainult õige info põhjal saab vastu võtta õigeid otsuseid - nii heas kui ka halvas olukorras.
Kokkuvõttes võiks enne edasi minekut öelda, et pole vahet, millist sõnumit me edasi anda soovime, tähtis on, kuidas me seda teeme.
Ja siis läks "mölluks"!
Selleks, et kiirkoolitusel oleks võimalik tajuda erinevaid viise, kuidas ühte ja seda sama lauset on võimalik öelda, tegime üheskoos läbi ühe praktilise harjutuse: jagasime inimesed kahestesse ja kolmestesse gruppidesse, igale grupile sai antud üks viis, kuidas anda edasi sama sõnumit.
Sõnum oli lihtne ja faktiline: JJ-Street on tänavatantsuga tegelev kool Eestis
Kokku valisin 14 erinevat viisi, kuidas seda sama täiesti tavalist lauset edasi anda. Esimesed kaheksa on need viisid, mis kuuluvad pigem negatiivsete hulka, esimene positiivne viis on rahulikult:
1. Täieliku apaatiaga
2. Ennast haletsedes
3. Teist hirmutavalt
4. Ise kartes
5. Vihkamisega
6. Vimma pidades ja urgitsedes
7. Tüdinult
8. Mitte huvitatult
9. Rahulikult
10. Huvitatult
11. Rõõmsalt
12. Aktiivselt
13. Tulevikku vaatavalt
14. Tõelise meelerahuga
Kui noored oli enda rolli saanud harjutada, tulid kõik ühte ja seda sama lauset erinevate emotsioonide ja ette antud viisidega saali ette näitlema. Ja see, mis siis juhtus, oli lihtsalt ülivõimas! Mu hing lendab siiani tundest näha nii vingeid noori nii kiiresti ja süvenenult rolli sisse minemast ja ennast väljendamast. Nägime üheskoos läbi mängu, kui imelik, naeruväärne ja mõttetu võib olla apaatsus, haletsus, teiste hirmutamine, ka ise kartmine ja vihkamine, vimma pidamine ning urgitsemine. Sama tobe on kõrvalt vaatajale tüdimus ning mitte millestki huvitumine. Alles siis saabus positiivsuse esimene aste, milleks oli rahulikkus - ka see paistis olevat mitte just kõige vingem viis kommunikeerida, kuigi see on iseenesest positiivne. See, mis hakkas toimuma edasiste viisidega, see tõstis tunde lausa lakke ja nii see väike vahepala tänaseks läbi saigi.
Noortele ütlesin lahkudes, et valige viis, millist iganes soovite, aga valige hästi - valige teadlikult!
Suur kummardus kõikide JJ-Street tantsukooli treenerite eest ja loomulikult tantsukooli looja Joel Juhi ees, kes on sellise kooli idee autor!
Ja minu kõige suurem tänu kuulub täna mu pojale, kes tuli kaasa pilte tegema ja kes talle delegeeritud ülesandega suurepäraselt hakkama sai. Muuseas tuli ta mulle koolituse ajal ütlema, et ühe inimesega on vaja eraldi tegeleda. Selleks oli inglise keelt kõnelev noormees, kes minu koolitusest ju suurt aru ei saanud. Selle märkamise ja mulle märkuse tegemise eest kummardan tema ees maani!